ComicVerse

کمیک ورس مرجعی برای دوستداران کمیک بوک

تاریخچه کمیک بوک:عصر نقره ای

تاریخچه کمیک بوک:عصر نقره ای

دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۰۳:۳۶ ب.ظ
نویسنده : عرفان سیاحی

در مقاله قبلی به معرفی و بررسی عصر طلایی کمیک بوک در دوره زمانی 1938 میلادی تا اواسط سال 1955 پرداختیم وحال میخواهیم به معرفی عصر مهم و جذاب کمیک بوک یعنی عصر نقره ای این مدیوم بپردازیم. عصر نقره ای درک عمومی جامعه را تا دهه های متوالی متحول وباز تعریف کرد ومسلما این عصر بزرگترین دوره ی این صنعت است.

در زمانیکه این صنعت در اوج قدرت و تأثیر گذاری بود با اتمام جنگ جهانی دوم همه چیز تغییر کرد و خوانندگان نوجوان پرشور وشوق قبلی تبدیل به جوانان بازگشته از جنگی شده بودند که دیگر ابرقهرمانان شکست ناپذیر وهمیشه پیروز دیگر آنها را ارضا نمیکرد و به مرور این ژانر نوپا و محبوب جایش را به ژانر های ترسناک وجنایی و.. داد.

اما چه چیزی دوباره این مدیوم را به اوج خود برگرداند؟ این ناجی عجیب (والبته غیر عمد) روانپزشک کودکی به نام فردریک ورتهام بود.ورتهام با ادعاها و استدلال های غیر علمی و مضحکش در کتاب Seduction of the Innocent سیر جدیدی را در صنعت کمیک بوک رقم زد. با اینکه ورتهام با ژانر ابرقهرمانی نیز مشکل داشت وایرادات و تحلیل های عجیب وغریب و بعضا خنده داری علیه این ژانر منتشر میکرد اما بیشتر انتقادات او کمیک های جنایی وترسناک را نشانه گرفته بود و آنها را عامل جرم ها وبزهکاری نوجوانان ایالات متحده میخواند! (البته طبق مطالعه ای که در سال 2012 انجام شد ادعاها واتهامات ورتهام ساختگی، اغراق آمیز ودستکاری در واقعیات اعلام شد و ایرادات و تحریفات بسیاری در مقالات ورتهام شناسایی شد.) 


فردیک ورتهام در حال خواندن یک کمیک

 

ورتهام ودیگر شهروندان متوهم کمپینی علیه صنعت کمیک بوک ایجاد کردند که منجر به چیزی شد که امروز یک هیستری جمعی خوانده میشود! آنها به صورت گروهی کمیک های محلی خودشان را میخردند و به هدف پاکسازی شهر ها از کمیک بوک!!! دست به آتش زدن آنها در ملا عام میزدند!

صنعت کمیک مثل مدیوم فیلم بیست سال قبل برای رهایی از انتقاد و ایراد های بی اساس دست به خود سانسوری زد و درنهایت منجر به بوجود آمدن سازمان کامیکس کد شد.میتوان گفت طی یک اتفاق یک شبه تمام کمیک های درحال چاپ برای تمامی سنین مناسب سازی شد. سوپرمن خشن وپرخاشگر تبدیل به یک قهرمان بشر دوست خوش قلب شد وبتمن خودکامه تبدیل به عضوی از GCPD

 

 

درهمان حال همانطور که دهه 50 میلادی ادامه داشت. دی سی با احیا و تزریق خلاقیت ومدرنیته به کاراکتر های قدیمیش تلاش میکرد تا عصر جذاب تری از شخصیت فلش را شروع کند. بری آلن اسپیدستر جدید مطابق با فرهنگ مدرن، پیشرفته وجذاب بود. او یک دانشمند پلیس بود(خوانندگان آن دوران عاشق پلیس ها و دانشمندان بودند) وماجراهای این شخصیت به شدت روی بارهای علمی تکیه داشتند.با تاکید بر اینکه شاید داستان های اولیه عصر نقره ای فلش نسبت به داستان های مدرن تر کم کیفیت به نظر بیایند اما در زمان خودش یک موفقیت بزرگ وچشمگیر به حساب می آمدند وپایبندی به اصول علمی و برخی مضامین آموزشی نیز همواره در کمیک های بری آلن به چشم می خوردند. رفته رفته محبوبیت بری آلن آنقدر زیاد شد که نه تنها صاحب یک مجموعه اختصاصی شد بلکه مدیران دی سی را به این فکر انداخت که قهرمان های دیگر عصر طلایی را نیز با همین فرمول موفق بازخلق کنند. همچنین موجب خلق تیم ابرقهرمانی محبوب و قدیمی یعنی انجمن عدالت آمریکا هم بشود.

 

اتم، گرین لنترن، هاوکمن و... همه ی اینها شخصیت هایی بودند که بازخلق شدند ودر تب وتاب دوران رقابت فضایی برای جذب نوجوان ها  بارعلمی بیشتری به داستان ها اضافه میشد وهمچنان باید موارد احترام به قانون ونظم در کمیک ها برای تایید شدن کمیک ها توسط کامیکس کد درنظر گرفته میشد. در همین حال دیگر ژانر های ترسناک وجنایی به خاطر قضایای به وجود آمده از دور خارج شده بودند واین صنعت کمیک بود که با داستان های جذاب ماجراجویی فضاییش یکه تاز بی رقیب این مدیوم عظیم شده بود. 

همزمان در مارول در سال 1961 استن لی وجک کربی موفق به خلق واقعا شگفت انگیز، چهار شگفت انگیز شدند. در ظاهر این کمیک تفاوت چندانی با دیگر کمیک بوک های هم دوره نداشت:چهار قهرمان که به فضا میروند وتحت تاثیر اشعه های کیهانی قدرت های مختلفی را بدست می آورند واز قدرت های فرا بشری خود برای کمک به انسان ها استفاده میکنند. اما نکته مهم درمورد این تیم این بود که آنها چند ابرقهرمان نبودند که با همکاری باهم یک گروه را تشکیل داده اند. بلکه آنها یک "خانواده" واقعی بودند. درواقع مارول ومخصوصا استن لی در این دوران تحول جدیدی را در مدیوم کمیک بوک به وجود آورد. قهرمان های این صنعت دیگر موجودات خداگونه بی نقصی مثل سوپرمن نبودند. آنها نمونه بارز انسان بودند و با مشکلات اجتماعی-خانوادگی خود دست وپنجه نرم میکردند وحتی گاهی به خود شک وتردید راه میدادند. علاوه بر آن دیگر قدرت های فوق العاده یک نعمت بزرگ وشگفت انگیز نبود. مثلا بن گریم فنتستیک فور در یک بدن سنگی زشت و ناخوشایند گیر افتاده بود ودیگر قادر به بازگشت به بدن واقعی خود نبود. 

 

بقیه قهرمان های مارول نیز همین روند را دنبال کردند.استن لی وجک کربی بعد از چهار شگفت انگیز دست به خلق مردان ایکس زدند. قهرمانانی که به انسان ها کمک میکنند اما مردم از آنها نفرت دارند و سعی در نسل کشی آنها دارند.بعد از ایکس من، استن لی و استیو دیتکو محبوبترین وبهترین ابرقهرمان مارول یعنی اسپایدرمن را به ارمغان آوردند. قهرمانی که در روزنامه ها تهدید خوانده میشود اما تمام مردم دوستش دارند و پاک ترین قلب شهر را دارد ومیتوان گفت این شخصیت مفهوم وگانگی ابرقهرمان-انسان را به اوج خود رساند. قهرمانان مارول در این عصر پول وثروت چندانی نداشتند، به معشوقه خود نمیرسیدند وبه معنای واقعی کلمه برای نوجوانان ساخته میشدند. 

همانطور که دی سی و مارول در اواخر دهه 50 واوایل دهه 60 به طور جدی به عنوان بزرگترین کمپانی های صنعت کمیک بوک معرفی شدند. برند های خود نیز جای پای خویش را محکم تر میکردند واین جرقه های رقابت تنگاتنگ این دو شرکت نوید ماجراهای جذاب تری را در آینده بسیار نزدیکی میداد. هردو کمپانی در طول تاریخ تغییر ها ودعواهای جالب و بزرگی را تجربه کردند و داستان های جذابی در رابطه با رقابت این دو کمپانی وجود دارد که میتواند تبدیل به مطلب جالب توجه ای شود. 

 

عصر نقره ای را میتوان یکی از دوست داشتنی ترین دوره های زمانی مدیوم کمیک به حساب آورد. عصری که کم کم صنعت کمیک بوک را از آشفتگی ها و خامی های عصر طلایی بیرون آورد وکمیک را به حالت ایده آل خود سوق داد. دورانی که قهرمان ها رنگ وبوی واقعیت را گرفتند وبه لطف کامیکس کد رقیب خطرناک ژانر ابرقهرمانی یعنی کمیک های ترسناک و جنایی تا چندین سال تقریبا از بین رفتند! داستان ها رفته رفته سمپاتیک تر شدند و تاحدود زیادی جوهره ی اصلی کمیک بوک های آینده تشکیل و تکمیل شد. 

 

 

مطالب مرتبط:

تاریخچه کمیک بوک:عصر طلایی

ده ابرقهرمان عصر طلایی که مستحق بازگشت دوباره هستند

 

 

 

تاریخچه کمیک تاریخچه کمیک استریپ تاریخچه کمیک بوک تاریخچه کمیک بوک:عصر نقره ای دانلود کمیک عصر نقره ای کمیک کمیک استریپ کمیک بوک کمیک فارسی کمیک مردعنکبوتی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی