ComicVerse

کمیک ورس مرجعی برای دوستداران کمیک بوک

تاریخچه کمیک بوک:عصر طلایی

تاریخچه کمیک بوک:عصر طلایی

سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۹، ۰۷:۰۶ ب.ظ
نویسنده : عرفان سیاحی

شاید تا به حال نام عصر طلایی یا عصر نقره ای کمیک را شنیده باشید در این مجموعه مقالات به بررسی ومعرفی این مفهوم ها می پردازیم. 

عصر طلایی کمیک بوک به زمانی اطلاق می شود که شاهد رشد ومحبوبیت فوق العاده کمیک باشیم. این اتفاق مهم در سال 1939 وبا انتشار شماره اول مجموعه Action Comics شروع شد و موجب رشد وشکوفایی و محبوبیت روز افزون مفهوم "ابرقهرمان" در فرهنگ عامه ی مردم شد وتا اواسط سال 1950 ادامه داشت.

با اینکه کمیک بوک از اوایل دهه ی 30 ویا حتی قبل تر از آن هم وجود داشت اما با ورود سوپرمن اولین ابرقهرمان دنیای کمیک همه چیز تغییر کرد و تقریبا تمام ناشران مایل بودند که آنها هم در این صنعت جدید حضور  داشته باشند. 

اما اینکار با آسانی همراه نبود از آنجایی که وکلای کمپانی DC به سرعت به دنبال هرکسی که  برند تجاریشان را نقض میکرد می افتادند. با موفقیت توانستند به دلیل سواستفاده کردن وشباهت Wonder man انتشارات فاکس با سوپرمن در دادگاه پیروز شوند و انتشارات فاکس را مجبور کردند برای همیشه شخصیت Wonder man را کنار بگذارد. این اولین پرونده حقوقی در زمینه کپی رایت در تاریخ کمیک بوک بود و درواقع حکم هشداری برای تمام ناشران را داشت.این موضوع با شخصیت کاپیتان مارول ادامه داشت و سالها آنها بر سر کاپیتان مارول با فاوست جنگیدند ونویسندگان وطراحان مجبور شدند تا تمام تلاش خود را بکنند که با خلاقیت کاراکترشان را از سوپرمن متمایز کنند.این بدان معنا بود که ژانر نوپای کمیک بوک در مدت کوتاهی شاهد خلق شدن شخصیت های زیادی از قبیل ابرقهرمان هایی که سرعت فرابشری، جادو یا هوش فرابشری و... داشتند باشد یا شبح ها و شرور های نقاب داری که در پنل های بعدی قرار بود دردسر درست کنند. با گذشت زمان و بیشتر شدن اهمیت جنگ در آمریکا سربازان فوق بشری و قهرمان های میهن پرست هم به جمع این بازیگران رنگارنگ اضافه شدند.

کمیک های عصر طلایی اکثرا متناسب با ژانر ومدیوم نوپایشان آزمایشی ومتنوع بود. اما معمولا چند علامت تجاری مشترک هم داشتند. قهرمانان آنها با گانگستر ها، سیاستمداران کژ رفتار وبازرگانان (خصوصا در دوران New deal و اواخر دهه 30) و ستون پنجم دشمن مبارزه می کردند. کمیک بوک ها به مرور به سمت پسر عموهای نثرشان یعنی مجلات پالپ وقهرمانان رادیویی محبوب کج شدند وداستان ها لحن نوآر به خود گرفتند. در آن دوران به تصویر کشیدن نژادپرستانه اقلیت ها بسیار رایج بود. کاراکترهای ژاپنی بعد از حمله به پرل هاربر به شدت متخاصم و وحشی نشان داده می شدند و کمیک بوک ها پر بودند از کلیشه های تنفر آمیز آن زمان. 

کمیک های عصر طلایی نیز اغلبا از نظر فنی خام بودند. هرچند بهترین طراحی ها نیز وقتی روی یک کاغذ روزنامه ای ارزان چاپ شوند کیفیتشان را از دست می دهند. ایده ی کمیک بوک به عنوان یک رسانه بدون محدودیت برای بیان هنری و داستان سرایی هنوز در آستانه راه بود ونواقص زیادی داشت و طبیعت عجول و بی پروایانه کمیک بوک در این دوران به سرعت و آزمون وخطای این مدیوم کمک میکرد. 

 کمیک بوک در اوایل دهه چهل توانست محبوبیت واهمیت فوق العاده ای پیدا کند به طرزی که نود درصد پسران ودختران آمریکا تبدیل به پای ثابت مخاطبین کمیک شدند. اما با پایان جنگ جهانی دوم محبوبیت کمیک های ابرقهرمانی کاهش پیدا کرد وناشران کمیک بوکی برای حفظ خوانندگانشان به ژانر های مختلفی مثل ژانرهای علمی تخیلی، وسترن یا داستان های جنایی روی آوردند وبسیاری از عناوین ابرقهرمانی مهم ومحبوب به ژانرهای دیگر تبدیل یا لغو شدند. بیش از یک دهه طول کشید تا کمیک بوک های ابرقهرمانی جایگاه سابقشان را پس بگیرند و این اتفاق باعث به وجود آمدن عصر جدید ومتفاوتی در این رسانه شد:عصر نقره ای! 

 

 

 

مطالب مرتبط:

تاریخچه کمیک بوک:عصر نقره ای

ده ابرقهرمان عصر طلایی که مستحق بازگشت دوباره هستند

 

 

 

تاریخچه کمیک تاریخچه کمیک بوک دانلود کمیک عصر طلایی کمیک کمیک استریپ کمیک بتمن کمیک بوک کمیک مارول کمیک ورس کمیک چیست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی